Joseph H. Pilates
(1880 Düsseldorf - 1967 New York)

Joseph Pilates saját gyermekkori betegségeinek leküzdésére kezdte el kidolgozni módszerét. Az első világháborúban sérült katonák rehabilitálására használta gyakorlatait, majd az 1920-as években New Yorkban nyitott stúdiót, ahol ő és felesége a rehabilitáció mellett táncosok képzésével is foglalkoztak.

Pilates meggyőződése szerint a rossz egészségi állapot hátterében sokszor a rossz testtartás és a nem megfelelő légzés áll.


Find best premium and free Joomla templates at GetJoomlaTemplatesFree.com


A pilates alapjai:


"Tíz lecke, és megérzed a különbséget. Húsz lecke, és látod a különbséget, és harminc múltán teljesen új tested lesz.”

Alapelvek: koncentráció, pontosság, légzés, kontroll, központosítás, áramlás

1. Koncentráció: A Pilates alapú gyakorlatok végzése közben teljes koncentrációra van szükség, mivel minden gyakorlat egy végiggondolt folyamat. Ugyanakkor képtelenség megfelelő módon végezni a gyakorlatokat, ha közben gondolataink más körül keringenek. A Pilates lényege, hogy lelkileg is legyünk jelen az adott mozdulatsor végrehajtásánál. Ez a mozgásforma arra tanít meg bennünket, hogy tudatosan kontrolláljuk testünket és mozgásunkat.

2. Pontosság: A minőséget kell a mennyiség elé helyeznünk. A gyakorlatok minden egyes részlete fontos. A Pilates gyakorlatok hatékonysága a pontos, precíz testtartásban rejlik, mely a kiindulóhelyzet helyes felvétele a gyakorlat végrehajtásán át a végpozícióig érvényes.

3. Légzés: A légzés az élet! Joseph Pilates aszmás volt, azért tudatosan odafigyelt a helyes légzésre. Fontos, hogy megértsük a kilégzés jelentőségének fontosságát, hiszen ezzel támogatjuk az erőközpont tevékenységét. A speciális hátsó-oldalsó (porteriolateralis) légzés elsajátítása elengedhetetlen a gyakorlatok hatékony végrehajtása szempontjából.
 A legfőbb szabály: kilégzés mindig a legnagyobb erőkifejtésre történik.

4. Konrtoll: Minden gyakorlatot tudatosan megtervezve kell végrehajtani. A cél az, hogy minden mozdulat szabályozva legyen a tartás és a sorrend minden részletében. A Pilates alapú gyakorlatokkal a gravitáció ellen dolgozva erősítjük testünket.

5. Központosítás:  Az erőközpontnak kell minden mozdulatunk kiindulópontjának lennie, és feszességét a gyakorlat alatt végig meg kell tartani. Erőközpontnak a köldök körüli, felülről az alsó bordák, alulról a medencefenék által határolt területet nevezzük. Meg kell tanulnunk hogyan stabilizálhatjuk magunkat a mozgás közben az ellenható erők által.
Idegen kifejezéssel power house-nak is nevezhetjük.

6. Áramlás: Minden gyakorlatnak megvan a saját ritmusa, dinamikája. A mozgás folyamatossága a Pilates-módszer egyik alapvető vonása. Ebben a módszerben a mozdulatokat természetes kecsesség és folyamatosság jellemzi. Az eredeti változatban a gyakorlatok meghatározott sorrendben követik egymást, az egyes feladatok között összekötő elemekkel, melyeknek célja a központ megtartásán túl egy kiegyensúlyozott kerek edzés.


A Pilates-módszer térnyerése

Pilatest már évtizedek óta csodaszerként tartják számon táncos és színész körökben. Amerika után egyre inkább terjed Európában is. A Pilates-módszer hatékonyságára rengeteg sztár is esküszik, többek között Jennifer Aniston, Hugh Grant, Madonna, Sharon Stone, Vanessa Williams...